Weg met de Traverse!!! Maar dan ook echt helemaal weg! Dus geen viaduct. Maar ook geen tunnel. Maar al helemaal geen weg meer op maaiveld. Of dat kan? Ik weet het niet. Maar het is volgens Helder Helmond meer dan de moeite waard om dit eens serieus te onderzoeken. Voor velen is de Traverse altijd al een doorn in het oog geweest. Dat begon al in de jaren ’50 toen de plannen voor een luchtbrug (traverse) werden gesmeed. Er kwam zelfs een anti-luchtbrug-partij, onder aanvoering van Jan Overzier, die zelfs meerdere periodes zetels in de Helmondse gemeenteraad behaalde.
Het mocht allemaal niet baten. In 1966, inmiddels al weer 53 jaar geleden, werd de Traverse feestelijk geopend met o.a. een wandelroute. Als 10-jarige heb ik daar toen nog op mee gelopen. Sindsdien is er meermalen het geluid geweest om de Traverse ter plaatse van het kanaal te ondertunnelen. Maar nu ligt er een ‘Visie Bereikbaarheid en Parkeren Centrum’ voor, waarin echter met geen enkel woord wordt gesproken over enige aanpak van de Traverse. En dat is vreemd. Zeker als vanuit het college wordt aangestuurd op een zogenaamd autoluw centrum. Aanpak van de Traverse kan daarbij volgens Helder Helmond een belangrijke rol spelen. Ook wij zien de Traverse als een heel vervelende streep door de stad. Dat geldt natuurlijk voor het feit dat deze de stad in tweeën deelt. Maar nog meer dat deze voor geluidsoverlast en voor fijnstofoverlast zorgt. En niet in het minst neemt deze ruimte in die je op een andere en vooral betere manier zou kunnen benutten.
De af en toe opborrelende discussie over een tunnel wordt bijna altijd gesmoord vanwege onder andere de financiële onhaalbaarheid. Maar een onderzoek naar het totaal weghalen van de Traverse ter plaatse van het kanaal, tussen Kerkstraat en Eikendreef, kan veel feitelijke informatie opleveren om te komen tot een schoon, mooier en autoluwer Helmonds centrum. Het idee van Helder Helmond is om met een pilot van bijvoorbeeld een jaar (of een half jaar) de Traverse tussen Kerkstraat en Eikendreef tijdelijk geheel af te sluiten. Van tevoren moet dan uiteraard wel bekeken worden welke beperkte en tijdelijke aanvullende maatregelen moeten genomen worden om de stad nog wel bereikbaar te houden. Dat zou onder andere betekenen dat het doorgaande verkeer tijdelijk een andere route zou moeten nemen. Gezien het feit dat er sinds de aanleg van de Traverse, ruim 50 jaar geleden, heel veel onderdoorgangen (tunnels) onder het spoor zijn gemaakt, zijn alternatieve routes heel goed mogelijk. Na de pilot moet worden geëvalueerd of deze succesvol is. En zo ja met welke extra-maatregelen de mobiliteit en bereikbaarheid kan worden verbeterd. Met als klapstuk het afbreken van de Traverse. Is de pilot geen succes dan hebben we als Helmond wel alles in het werk gesteld om het probleem Traverse op een bepaalde manier op te lossen. Weg met de Traverse???
Geschreven door Michael Rieter, fractievoorzitter van Helder Helmond. Wat vindt u van het opiniestuk? Laat het ons weten.